sneeuw!! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Huib IJkelenstam - WaarBenJij.nu sneeuw!! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Huib IJkelenstam - WaarBenJij.nu

sneeuw!!

Door: Huib

Blijf op de hoogte en volg Huib

06 Januari 2008 | Japan, Tokio

6:00 AM in een havenstadje in het noorden van Japan. Temperatuur behoorlijk onder nul. Al kauwend op een stuk gedroogd vlees wachten we op het schip dat ons naar het meest noordelijke eiland van Japan moet brengen. Op het nieuws van gisteren was te zien dat op dit eiland de -27 graden Celsius was aangetikt. Op het schip wordt al snel duidelijk dat ons een rustige overtocht niet gegund is. Een van de medepassagiers lijkt gehaast het toilet op te zoeken om het ontbijt een ondankbare toekomst in te jagen. Ik begin wat te twijfelen aan houdbaarheidsdatum van het gedroogde vlees. Na 2 uur gelukkig weer op het land (Hokaido). Ik snap nog steeds niet waar de naam "Stille Oceaan" vandaan komt.

Tot nu toe heeft dit verhaal de potentie om uit te lopen in een enorm avontuur, maar nadat het telefoonnummer van het hotel in het navigatiesysteem is gezet en de motor van onze 4 weel drive met verse winterbanden is gestart is het toeval volgens geheel volgens Japans gebruik weer volledig uitgesloten.

Ons reisdoel is Saporo. Deze stad in het noorden van Japan is in het buitenland ook wel bekend om het biermerk "Saporo". Vanaf de boot naar Saporo is het nog zo'n 260 km reiden. Volgens de routeplanner hebben we er zo'n 8 uur voor nodig. Alle wegen hebben een snelheids limiet van 50 km/hr wat inhoudt dat iedereen er 65 km/hr rijdt. Het feit dat er overal een dikke laag sneeuw op de weg ligt lijkt voor de Japanner niets uit te maken.

Voor Tomomi die uit het tropische zuiden komt zijn deze omstandigheden redelijk uitdagend, dus waar ik normaal lekker lui in de bijrijders stoel zit moet ik nu zowaar nog wat doen. De natuur onderweg was weer overweldigend zoals altijd in Japan. Zowaar een paar wilde vossen gezien. Deze keer maar even wat extra foto's geplaatst. Tsja en het nieuwjaar uiteindelijk in een hotelletje in Saporo gevierd.

De dag erop zijn we Saporo gaan verkennen. Helaas waren alle winkels dicht, maar gelukkig waren de restaurants wel open. Een van de bekende voedselsoorten in Saporo is krab. Ik moet zeggen dat ik normaal niet echt warm wordt van Krab, maar de krab die we hier voorgeschoteld kregen was wel erg lekker. Uiteraard vertaalde zich dat in een pittige rekening. Gelukkig is "duur" eten in Japan nog steeds goedkoper dan waar de Nederlandse horeca mee wegkomt.

In Japan kun je de eerste paar dagen van het nieuwe jaar bij alle winkels een "gelukkig nieuwjaar" tas kopen. Je koopt dan blind een willekeurige greep uit het assortiment van de winkel. Het is onbegrijpelijk dat de altijd zo kieskeurige en selectieve Japanse dames onder deze omstandigheden blind een willekeurige set kleren koopt.

Gelukkig hebben we de -27 graden niet meegemaakt, maar het contrast met Taiwan waar ik een week daarvoor zat was desalniettemin vrij groot. In Taiwan werd nog makkelijk de 20 graden aangetikt.

Het moge duidelijk zijn wat mijn goede voornemens zijn in het land waar al het eten lekker is, maar daarover de volgende keer wat meer.

Allemaal een gelukkig 2008!

• 06 Januari 2008 - 19:19

Ron:

Hoi Huib, t ziet er weer goed uit , veel geluk dit jaar

Gr Ron ook aan Tomomi

• 07 Januari 2008 - 18:11

Don:

Hoi Huib, Tomomi,

De belevenissen zijn, zoals we inmiddels gewend zijn, weer spectaculair. Mooie plaatjes ook.

Voor jullie ook het allerbeste gewenst voor 2008. En succes in het koude noorden.

Groet, Don

• 07 Januari 2008 - 19:30

Walter:

He huib, het beste voor 2008! Als je dit jaar weer een keer in Eindhoven bent moet je maar bellen.

Groet,

Een geweldig leuk en enerverend 2008 gewenst. Heel veel groeten,

Miriam en Rinus

• 21 Februari 2008 - 23:12

Steffan:

Hoi Huib. Leuk om weer van je te lezen. Blijft een fantastisch mooi avontuur. Volgend jaar nieuwjaarsdiner? in Japan. Ik kom wel als je nog daar bent.

Groet Steffan