Landelijke politiek. - Reisverslag uit Aizu-Wakamatsu, Japan van Huib IJkelenstam - WaarBenJij.nu Landelijke politiek. - Reisverslag uit Aizu-Wakamatsu, Japan van Huib IJkelenstam - WaarBenJij.nu

Landelijke politiek.

Door: Huib

Blijf op de hoogte en volg Huib

17 Juni 2007 | Japan, Aizu-Wakamatsu

De politiek in Japan dwingt mij nu al voor de derde keer er iets over te schrijven. In Nederland kun je af en toe naar debatten en vragen uurtjes in 2e kamer kijken. Erg saai natuurlijk. Sommige politici worden er af en toe op aangesproken dat ze alleen wanneer de camera’s draaien actief deelnemen aan het proces.
In Japan draaien de camera’s soms ook mee. Uiteraard kan ik maar een beetje verstaan van wat ze zeggen, maar de aanwezigheid van camera’s lijkt de politici niet aan te sporen ook maar enig respect te hebben voor de kijker. Het statische camera shot toont een 40 tal parlementariërs, waarvan er 5 aan het knikkebollen zijn en er 3 ongegeneerd liggen te slapen. Een paar parlementariërs debatteren ook daadwerkelijk. Aangezien de voorzitter waarschijnlijk ook een dutje aan het doen is, gaat dit debatteren volledig chaotisch. Mensen schreeuwen tegen elkaar en laten elkaar niet uitpraten. Het is duidelijk dat (zoals al eerder vastgesteld) ook in Japan een politicus zich niets van de normale fatsoensnormen hoeft aan te trekken.
Onlangs heeft een minister zelfmoord gepleegd (voor het eerst sinds de 2e wereldoorlog). Hij moest zich voor een commissie verantwoorden omtrent een aantal dubieuze uitgaven. Een post van zo’n 40.000 euro voor zijn kantoor (2 personeelsleden) was volgens zijn verklaring een schoonwater installatie. Vanaf die verklaring kwamen er regelmatig journalisten langs om het water te komen proeven. Abe (de president) verklaarde iedere keer in zijn verdediging dat de beste man toevallig wel heel erg veel van landbouw weet en dat hij deze oplichter niet zomaar aan de kant kon zetten. Door deze zelfmoord is de populariteit van Abe tot een historisch dieptepunt gezakt. Omdat in Japan de president slechts een bliksemvanger is wordt er gespeculeerd dat de partij binnenkort een nieuwe kop van jut zal installeren.
Persoonlijk gaat het hier nog steeds uitstekend. Mijn conditie is hier wel hard achteruitgegaan. In Nederland sportte ik zo’n 5 keer per week en hier sportte ik eigenlijk niet. Dit gegeven is een beetje aan mij gaan knagen, waardoor ik besloten heb hardloopschoenen te gaan kopen. Onderweg naar de winkel ben ik echter van gedachte veranderd en heb ik maar een Wii gekocht. Dit is een spelcomputer waarbij je de gameconsole moet bewegen alsof je echt aan het sporten bent. Nu ben ik dus elke dag een uurtje aan het tennissen. Ik weet niet of het goed is voor de conditie, maar voor mijn geweten is het goed genoeg;)

Eind van de maand ben ik weer in Nederland (voor een maandje) dus tot snel!

  • 17 Juni 2007 - 09:48

    Appie:

    Ik heb eergister toevallig ook op de wii gespeeld (erg vet!!), na een uur was ik kapot en kon m'n arm een dag niet optillen..... Gelukkig hadden we geen wedstrijden dit weekend...... ;-) Heb je het honkbal en bowlen ook al gespeeld? Aanrader!!

  • 19 Juni 2007 - 17:08

    Tatjana:

    Lieve Huib,
    Wil je Tomomi namens mij nog bedanken voor de leuke sokken?
    Je ouders zijn nu lekker met de camper in Frankrijk en vermaken zich goed!
    Verder is Tim erg druk op het moment en gaat alles goed met ons!
    Leuke verhalen weer!
    Komt Tomomi ook naar Nederland als jij hier aan de slag moet?
    Hoor het wel lijkt mij wel erg gezellig!
    Liefs uit het zonnige Doetinchem

  • 21 Juni 2007 - 10:43

    Ron:

    Hoi Huib , ik denk dat het de juiste beslissing is geweest om de sport schoennen niet te kopen.
    idere week als ik weer vertrek naar ons buurland dan neem ik de sport schoennen mee en aan het eind van de week hebben ze een andere plek in mijn auto maar heb ze nog steeds niet gedragen. Helaas ben ik 25% gegroeid.

  • 22 Juni 2007 - 10:40

    Miriam:

    Hoi Huib,

    Op 1 juli is de clubbarbecue..... want je weet maar nooit of je dan in de buurt bent!

  • 19 Augustus 2007 - 14:21

    Ron En Sun:

    Huib ,
    je bent al weer een paar weken terug in Japan dus tijd voor een update van je site we wachten met spanning af

    Groeten Van sun en Mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Aizu-Wakamatsu

Huib

De komende 2 jaar zal ik via dit medium laten weten hoe het leven in zuid Japan mij bevalt

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 55138

Voorgaande reizen:

18 April 2006 - 19 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: